Program de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ” finanțare suplimentară MEC_etapa Martie 2025 (OMEC Nr. 3.604/25.03.2025)
La inițiativa Ministerului Educației și Cercetării, CJRAE Sălaj în parteneriat cu ISJ Sălaj implementează în județul Sălaj Programul de prevenire a violenţei şi a infracţiunilor în mediul şcolar, denumit „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”.
Acest program, aprobat prin OMEC Nr. 3.604/25.03.2025 este disponibil la: https://edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2025/OMEC_3406_2025/OMEC_3406_2025.pdf
și anexa 1, disponibilă la: https://edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2025/OMEC_3406_2025/Anexa1_OMEC_3406_2025.pdf
Descrierea programului:
- Scopul programului
Prevenirea și reducerea violenței și a infracțiunilor în mediul școlar.
- Obiectivele programului
- Crearea unui climat sigur, primitor și de susținere pentru toți beneficiarii implicați (preșcolari, elevi, personalul unității și părinți) la nivelul unităților de învățământ;
- Îmbunătățirea relațiilor/coeziunii dintre personalul școlii, familie și preșcolari/elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea susținerii victimelor să gestioneze momentul traumatic și a autorilor să-și îmbunătățească comportamentul;
- Motivarea preșcolarilor/elevilor să raporteze faptele de violență și a martorilor să adopte strategii de susținere a victimelor și descurajare a comportamentelor violente ale autorilor;
- Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale ale preșcolarilor/ elevilor, inclusiv a capacității acestora de identificare, interpretare, exprimare și autocontrol/autoreglare a emoțiilor într-o manieră constructivă față de sine și față de ceilalți;
- Conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii faptelor de violență și a infracțiunilor.
- Grupul țintă
Programul se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul primar, gimnazial, liceal și postliceal, părinților/reprezentanților legali/familiilor preșcolarilor și elevilor.
Programul este deschis tuturor unităților de învățământ cu personalitate juridică din județ.
Participarea la proiect se face pe baza înscrierii și selecției de către CJRAE Sălaj.
- Calendarul programului
Programul de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar se va desfășura în perioada martie – iulie 2025 și va avea următorul calendar:
Activitatea | Responsabil | Perioada |
Informarea unităților de învățământ (UIP) privind oportunitatea înscrierii în program și a criteriilor specifice de selecție a UIP | Ministerul Educației și Cercetării și CJRAE | martie 2025 |
Alocarea sumelor dedicate implementării Programului în bugetele inspectoratelor școlare | Ministerul Educației și Cercetării | martie 2025 |
Înscrierea unităților de învățământ în program | UIP | 7 – 11 aprilie 2025 |
Selectarea unităților de învățământ în program și transmiterea listelor de către CJRAE/CMBRAE către inspectoratele școlare. | CJRAE | 14 – 18 aprilie 2025 |
Alocarea, de către ISJ/ISMB, a sumelor dedicate implementării Programului în bugetele unităților selectate | ISJ | 28 – 30 aprilie 2025 |
Coordonarea/susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământ | CJRAE | martie – iulie 2025 |
Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ. | UIP | mai – iulie 2025 |
Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământ | UIP | iulie 2025 |
Transmiterea rapoartelor financiare de la UIP către ISJ/ISMB | UIP | august 2025 |
Verificarea rapoartelor financiare | ISJ | august 2025 |
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora către MEC | CJRAE | septembrie 2025 |
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestora. | Ministerul Educației și Cercetării | octombrie 2025 |
Condiții de participare:
- unitatea de învățământ să aibă personalitate juridică;
- unitatea de învățământ demonstrează că există necesitatea inițierii și desfășurării unor activități de prevenire a violenței și infracțiunilor pentru preșcolari/elevi și familiile acestora;
- unitatea de învățământ își propune să implice Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității în proiectarea și desfășurarea activităților.
- unitățile de învățământ care au fost selectate anterior în program și au primit finațare, pot participa din nou la selecție pentru a obține o nouă finanțare doar dacă aplică pentru a implementa un program nou la alt grup țintă (de preșcolari/elevi și părinți).
Termenul limită pentru depunerea formularului de aplicare este 11 aprilie 2025.
Bugetul maxim al proiectului NU trebuie să depășească suma de 5000 lei/unitate de învățământ.
Activitățile proiectului
Unitățile de învățământ sunt încurajate să proiecteze, inițieze și să desfășoare activități adaptate nevoilor preșcolari/elevilor, familiilor acestora și climatului școlar.
Activitățile bazate pe implicarea activă a preșcolarilor/elevilor, pe cooperare și crearea unui spațiu sigur pentru fiecare pot avea un impact semnificativ și pozitiv asupra acestora. De asemenea, o componentă importantă este implicarea părinților în activitățile școlii, alături de alți parteneri sau reprezentanți ai comunității locale. Încurajăm atât parteneriatele publice, cât și cele public- private, între unitățile de învățământ și ONG-uri sau/și reprezentanți ai mediului de afaceri. Activitățile pot fi organizate în cadru școlar sau extrașcolar, inclusiv în săptămâna „Școala Altfel”.
Exemple de activități:
- Activități de cunoaștere și dezvoltare a coeziunii pentru elevi, cadre didactice;
- Biblioteca vie, inclusiv cu victime ale violenței/ persoane care au fost condamnate, apoi reintegrate și reabilitate social;
- Teatru forum;
- Cluburi de filme/ documentare tematice;
- Grupuri de sprijin pentru elevii implicați în situații de violență (elevii cu comportamente violente, elevii victime dar și elevii martori);
- Vizite la tribunal, la muzeele închisorilor;
- Activități de învățare între egali (peer education);
- Activități artistice și sportive;
- Concursuri tematice;
- Campanii de conștientizare și sensibilizare;
- Ateliere pentru susținerea familiilor în ceea ce privește exercitarea rolului lor educativ (în colaborare cu cadre didactice și cu alți parteneri);
- Întâlniri ale elevilor și cadrelor didactice cu reprezentanți ai Poliției și Jandarmeriei, Serviciului pentru siguranța școlară, în vederea realizării unor dezbateri pe teme referitoare la fenomenul violenței;
- Participarea cadrelor didactice la activități de formare privind managementul/rezolvarea conflictelor și managementul clasei, dezvoltarea abilităţilor de comunicare, promovarea cooperării, organizate în cadrul școlii, la CCD sau la parteneri;
- Sesiuni de informare/instruire referitoare la aplicarea Procedurii de management a cazurilor de violență adresate personalului unităților de învățământ și chiar elevilor.
Criterii de selecție a unităților de învățământ:
Criterii generale de selecție (3-5 criterii):
- Formularul de înscriere este completat în întregime, sunt descrise nevoile preșcolarilor/ elevilor, activitățile propuse, rezultatele așteptate, echipa implicată, parteneriatele și cheltuielile necesare;
- Activitățile propuse sunt adecvate pentru nevoile preșcolarilor/elevilor și se încadrează în obiectivele programului;
- Desfășurarea activităților propuse este planificată în perioada mai – iulie 2025;
- Bugetul solicitat este de maxim 5000 lei;
- Cheltuielile și bugetul estimat sunt corelate cu activitățile propuse.
Criterii specifice de selecție:
- Activitățile din proiect să vizeze minim 3 din cele 5 obiective ale programului;
- În grupul țintă să se regăsească și elevi care au fost implicați în acțiuni de violență/bullying/delincvență/consum și/sau trafic de substanțe interzise la nivelul școlii (victime și agresori) și părinții acestora;
- În grupul țintă să se regăsească și elevi cu CES/dizabilități/tulburări comportamentale/tulburări de învățare și părinții acestora;
- Realizarea unei resurse educaționale în format digital pe tema proiectului și prezentarea modului de diseminare a acesteia (material audio-vizual: scenete, filmulețe; broșuri, prezentări etc.);
- Decrierea modului de promovare a rezultatelor proiectului și a bunelor practici în rândul cadrelor didactice, elevilor și părinților, la nivel de școală/local/județean.
- Programul ține cont de indicatorii de rezultat ai programului/unitate de învățământ:
Indicatori de rezultat:
Număr cadre didactice implicate: | Minim 5 cadre didactice din fiecare unitate de învățământ selectată în program. |
Număr copii/elevi beneficiari ai activităților derulate în cadrul programului, la nivelul unităților de învățământ | 60 preșcolari/elevi |
Număr părinți/reprezentanți legali beneficiari ai activităților derulate în cadrul programului, la nivelul unităților de învățământ | 20 părinți |
Număr parteneri implicați în derularea activităților la nivelul unităților de învățământ | 1-2 parteneri |
Suma alocată, prin program, de către MEC pentru județul SĂLAJ este: 23000 lei, conform Anexei 2 la OMEC 3.604/25.03.2025.
Anexe:
Model – Formular înscriere:
Model – Formular raportare:
Formularul de înscriere (anexa 1) completat, va fi depus la secretariatul CJRAE Sălaj sau transmis online (în format scanat PDF, continuu, semnat, denumit cu: Denumirea unității de învățământ_Program Împreună prindem curaj_Aprilie_2025) pe adresa de e-mail: cjrae_salaj@yahoo.com, conform termenului stabilit în calendarul proiectului: 11 aprilie 2025.


