Program de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”  finanțare suplimentară MEC_etapa Martie 2025 (OMEC Nr. 3.604/25.03.2025)

La inițiativa Ministerului Educației și Cercetării, CJRAE Sălaj în parteneriat cu ISJ Sălaj implementează în județul Sălaj Programul de prevenire a violenţei şi a infracţiunilor în mediul şcolar, denumit „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”. 

Acest program, aprobat prin OMEC Nr. 3.604/25.03.2025 este disponibil la: https://edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2025/OMEC_3406_2025/OMEC_3406_2025.pdf

și anexa 1, disponibilă la: https://edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2025/OMEC_3406_2025/Anexa1_OMEC_3406_2025.pdf

Descrierea programului:

  1. Scopul programului

Prevenirea și reducerea violenței și a infracțiunilor în mediul școlar.

  • Obiectivele programului
  •  Crearea unui climat sigur, primitor și de susținere pentru toți beneficiarii implicați (preșcolari, elevi, personalul unității și părinți) la nivelul unităților de învățământ;
  •  Îmbunătățirea relațiilor/coeziunii dintre personalul școlii, familie și preșcolari/elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea susținerii victimelor să gestioneze momentul traumatic și a autorilor să-și îmbunătățească comportamentul;
  •  Motivarea preșcolarilor/elevilor să raporteze faptele de violență și a martorilor să adopte strategii de susținere a victimelor și descurajare a comportamentelor violente ale autorilor;
  •  Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale ale preșcolarilor/ elevilor, inclusiv a capacității acestora de identificare, interpretare, exprimare și autocontrol/autoreglare a emoțiilor într-o manieră constructivă față de sine și față de ceilalți;
  •  Conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii faptelor de violență și a infracțiunilor.
  • Grupul țintă

Programul se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul primar, gimnazial, liceal și postliceal, părinților/reprezentanților legali/familiilor preșcolarilor și elevilor.

Programul este deschis tuturor unităților de învățământ cu personalitate juridică din județ. 

Participarea la proiect se face pe baza înscrierii și selecției de către CJRAE Sălaj.

  • Calendarul programului

Programul de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar se va desfășura în perioada martie – iulie 2025 și va avea următorul calendar:

ActivitateaResponsabilPerioada
Informarea unităților de învățământ (UIP) privind oportunitatea înscrierii în program și a criteriilor specifice de selecție a UIPMinisterul Educației și Cercetării și CJRAEmartie 2025 
Alocarea sumelor dedicate implementării Programului în bugetele inspectoratelor școlareMinisterul Educației și Cercetăriimartie 2025
Înscrierea unităților de învățământ în programUIP7 – 11 aprilie 2025
Selectarea unităților de învățământ în program și transmiterea listelor de către CJRAE/CMBRAE către inspectoratele școlare.CJRAE14 – 18 aprilie 2025
Alocarea, de către ISJ/ISMB, a sumelor dedicate implementării Programului în bugetele unităților selectateISJ28 – 30 aprilie 2025
Coordonarea/susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământCJRAEmartie – iulie 2025
Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ.UIPmai – iulie 2025
Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământUIP iulie 2025
Transmiterea rapoartelor financiare de la UIP către ISJ/ISMBUIPaugust 2025
Verificarea rapoartelor financiareISJaugust 2025
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora către MECCJRAEseptembrie  2025
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestora.Ministerul Educației și Cercetăriioctombrie 2025

Condiții de participare:

  • unitatea de învățământ să aibă personalitate juridică;
  • unitatea de învățământ demonstrează că există necesitatea inițierii și desfășurării unor activități de prevenire a violenței și infracțiunilor pentru preșcolari/elevi și familiile acestora;
  • unitatea de învățământ își propune să implice Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității în proiectarea și desfășurarea activităților.
  • unitățile de învățământ care au fost selectate anterior în program și au primit finațare, pot participa din nou la selecție pentru a obține o nouă finanțare doar dacă aplică pentru a implementa un program nou la alt grup țintă (de preșcolari/elevi și părinți).

Termenul limită pentru depunerea formularului de aplicare este 11 aprilie 2025.

Bugetul maxim al proiectului NU trebuie să depășească suma de 5000 lei/unitate de învățământ.

Activitățile proiectului

Unitățile de învățământ sunt încurajate să proiecteze, inițieze și să desfășoare activități adaptate nevoilor preșcolari/elevilor, familiilor acestora și climatului școlar.

Activitățile bazate pe implicarea activă a preșcolarilor/elevilor, pe cooperare și crearea unui spațiu sigur pentru fiecare pot avea un impact semnificativ și pozitiv asupra acestora. De asemenea, o componentă importantă este implicarea părinților în activitățile școlii, alături de alți parteneri sau reprezentanți ai comunității locale. Încurajăm atât parteneriatele publice, cât și cele public- private, între unitățile de învățământ și ONG-uri sau/și reprezentanți ai mediului de afaceri. Activitățile pot fi organizate în cadru școlar sau extrașcolar, inclusiv în săptămâna „Școala Altfel”.

Exemple de activități:

  • Activități de cunoaștere și dezvoltare a coeziunii pentru elevi, cadre didactice;
  • Biblioteca vie, inclusiv cu victime ale violenței/ persoane care au fost condamnate, apoi reintegrate și reabilitate social;
  • Teatru forum;
  • Cluburi de filme/ documentare tematice;
  • Grupuri de sprijin pentru elevii implicați în situații de violență (elevii cu comportamente violente, elevii victime dar și elevii martori);
  • Vizite la tribunal, la muzeele închisorilor;
  • Activități de învățare între egali (peer education);
  • Activități artistice și sportive;
  • Concursuri tematice;
  • Campanii de conștientizare și sensibilizare;
  • Ateliere pentru susținerea familiilor în ceea ce privește exercitarea rolului lor educativ (în colaborare cu cadre didactice și cu alți parteneri);
  • Întâlniri ale elevilor și cadrelor didactice cu reprezentanți ai Poliției și Jandarmeriei, Serviciului pentru siguranța școlară, în vederea realizării unor dezbateri pe teme referitoare la fenomenul violenței;
  • Participarea cadrelor didactice la activități de formare privind managementul/rezolvarea conflictelor și managementul clasei, dezvoltarea abilităţilor de comunicare, promovarea cooperării, organizate în cadrul școlii, la CCD sau la parteneri;
  • Sesiuni de informare/instruire referitoare la aplicarea Procedurii de management a cazurilor de violență adresate personalului unităților de învățământ și chiar elevilor.

Criterii de selecție a unităților de învățământ:

Criterii generale de selecție (3-5 criterii):

  • Formularul de înscriere este completat în întregime, sunt descrise nevoile preșcolarilor/ elevilor, activitățile propuse, rezultatele așteptate, echipa implicată, parteneriatele și cheltuielile necesare;
  • Activitățile propuse sunt adecvate pentru nevoile preșcolarilor/elevilor și se încadrează în obiectivele programului;
  • Desfășurarea activităților propuse este planificată în perioada mai  – iulie 2025;
  • Bugetul solicitat este de maxim 5000 lei;
  • Cheltuielile și bugetul estimat sunt corelate cu activitățile propuse.

 Criterii specifice de selecție:

  • Activitățile din proiect să vizeze minim 3 din cele 5 obiective ale programului;
  • În grupul țintă să se regăsească și elevi care au fost implicați în acțiuni de violență/bullying/delincvență/consum și/sau trafic de substanțe interzise la nivelul școlii (victime și agresori) și părinții acestora;
  • În grupul țintă să se regăsească și elevi cu CES/dizabilități/tulburări comportamentale/tulburări de învățare și părinții acestora;
  • Realizarea unei resurse educaționale în format digital pe tema proiectului și prezentarea modului de diseminare a acesteia (material audio-vizual: scenete, filmulețe; broșuri, prezentări etc.);
  • Decrierea modului de promovare a rezultatelor proiectului și a bunelor practici în rândul cadrelor didactice, elevilor și părinților, la nivel de școală/local/județean.
  • Programul ține cont de indicatorii de rezultat ai programului/unitate de învățământ:

 Indicatori de rezultat:

Număr cadre didactice  implicate:Minim 5 cadre didactice din fiecare unitate de învățământ selectată în program.
Număr copii/elevi  beneficiari ai activităților derulate în cadrul programului, la nivelul unităților de învățământ60 preșcolari/elevi
Număr părinți/reprezentanți legali beneficiari ai activităților derulate în cadrul programului, la nivelul unităților de învățământ20 părinți
Număr parteneri implicați în derularea activităților la nivelul unităților de învățământ1-2 parteneri

Suma alocată, prin program, de către MEC pentru județul SĂLAJ este: 23000 lei, conform Anexei 2 la OMEC 3.604/25.03.2025.

Anexe:

Model – Formular înscriere:

Model – Formular raportare:

Formularul de înscriere (anexa 1) completat, va fi depus la secretariatul CJRAE Sălaj sau transmis online (în format scanat PDF, continuu, semnat, denumit cu: Denumirea unității de învățământ_Program Împreună prindem curaj_Aprilie_2025) pe adresa de e-mail: cjrae_salaj@yahoo.com, conform termenului stabilit în calendarul proiectului: 11 aprilie 2025.